کاشت ریش و سبیل

کاشت ریش و سبیل امروزه در بین مردان بسیار رایج شده است. خیلی از آقایان به خاطر آسیب های محیطی، بیماری، کمبود برخی از ویتامین ها و غیره دچار ریزش ریش و سبیل می شوند. از آن جایی ریش به چهره آقایان جذابیت خاصی می بخشد، ریزش مو های این ناحیه می تواند تاثیر منفی زیادی بر روی قیافه و چهره آن ها بگذارد. با توجه به این موضوع، خیلی از آقایانی که دچار ریزش ریش یا سبیل خود هستند به سراغ روش کاشت مو در این ناحیه می روند.

عکس قبل و بعد کاشت ریش

برای دریافت نوبت کلینیک کاشت ریش و سبیل ، فرم زیر را پر کنید

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاشت ریش و سبیل چیست؟

کاشت ریش و سبیل یک روش کاشت موی صورت است که ریش های تکه تکه را پر می کند یا در بیمارانی که قادر به رشد طبیعی موهای صورت نیستند، ریش کامل ایجاد می نماید. جراح فولیکول‌ های مو را از ناحیه اهدا کننده که معمولاً در پشت سر قرار دارد، خارج می‌ کند و طبق صلاحدید، فولیکول‌ ها را با استفاده از روش پیوند استخراج واحد فولیکولی (FUE) یا FUT (پیوند واحد فولیکولی) به ناحیه ریش و سبیل منتقل می نماید.

از آنجایی که این ناحیه بسیار حساس است، باید کاشت ریش و سبیل را یک پزشک متخصص با تجربه و سابقه بالا انجام دهد؛ چون که در غیر این صورت، بیمار عوارض سنگین و شدیدی را متحمل می شود. شما در مورد مزایا، هزینه، عوارض و روش های کاشت ریش و سبیل چه می دانید؟ با ما همراه شوید تا با یک دیگر به بررسی این موضوع بپردازیم.

عکس قبل و بعد کاشت ریش که در سمت چپ ناحیه کاشت با خط کشیدن روی صورت مرد مشخص شده است و در سمت راست ریش او بعد از کاشت بلند شده است

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل می شوند. ما در این تیتر به بررسی علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل می پردازیم.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (AA) یک اختلال خود ایمنی است که در اثر تخریب فولیکول‌ های مو به واسطه سلول‌ های T ایجاد می‌ شود ‌و منجر به ایجاد تکه‌ هایی از آلوپسی غیر در که هر قسمت از بدن می شود. دو محلی که بیشتر درگیر این بیماری می شوند، پوست سر و ریش هستند که مورد دوم حدود 28٪ موارد را تشکیل می دهند.

ریزش ریش در اثر آلوپسی - کاشت ریش و سبیل

بیماری Pseudofolliculitis Barbae

بیماری Pseudofolliculitis barbae (PFB) یک فرآیند التهابی مزمن است که پوست اطراف فولیکول و فولیکولار صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان آسیایی و آفریقایی بیشتر به دلیل مورفولوژی مو خاصی که دارند دچار این مشکل می شوند. 

فولیکولیت دکالوان

فولیکولیت دکالوان (FD) یک بیماری التهابی است که منجر به آلوپسی سیکاتریسیال می شود. علت اصلی FD به طور کامل شناخته نشده، اما باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است در پاتوژنز آن نقش داشته باشد. از نظر بالینی، فولیکولیت دکالوان معمولاً نواحی راس و اکسیپیتال پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد و ضایعه اولیه به صورت پاپول فولیکولی اریتماتوز ظاهر می شود؛ این بیماری هم یکی از دلایل ریزش ریش و سبیل است. 

بیماری Pseudopalade از Brocq

بیماری Pseudopalade of Brocq (PPB) یک آلوپسی سیکاتریسیال با پیشرفت آهسته است که با یک ارتشاح لنفوسیتی با پاتوژنز ناشناخته مشخص می شود. میزان بروز PPB در جمعیت از 3.0 تا 7.3 درصد برآورد شده است و از نظر بالینی به صورت تکه های متعدد آلوپسی روی پوست سر ظاهر می گردند که می تواند بزرگ شوند، پلاک هایی با مرزهای نامنظم تشکیل دهند و باعث ریزش ریش شوند.

علاوه بر این، ریزش ریش می تواند به دلایل زیر هم باشد.

  • بیماری درماتیت سبورئیک
  • تریکوتیلومانیا
  • بیماری آلوپسی کششی ریش
  • تینه باربی
  • بیماری آلوپسی سیفلیس

هزینه کاشت ریش و سبیل

به طور کلی عوامل مختلفی بر روی قیمت و هزینه کاشت ریش و سبیل اثر می گذارد. یکی از این عوامل، روشی است که پزشک از آن برای کاشت استفاده می کند. علاوه بر این تعداد ساعت و روزی که پزشک به کاشت ریش می پردازد هم بر روی قیمت این روش اثر می گذارد. توجه داشته باشید که هزینه این روش بنابر دستمزد پزشک، تعداد‌ گرافت ها، سختی کار، وسایل مورد نیاز و غیره محاسبه می شود. در بیشتر موارد کاشت ریش به خاطر آن که یک عمل زیبایی است با بیمه حساب نمی شود. 

مزایای کاشت ریش و سبیل

پس از  گذشت سالیان سال، مشخص شده است که کاشت ریش و سبیل موثرترین پرپشت شدن ریش است. مهم ترین مزایای کاشت ریش و سبیل به شرح زیر می باشند.

  1. از مو طبیعی خود بیمار برای کاشت استفاده می شود.
  2. نتایج کاشت ریش و سبیل کاملا طبیعی است.
  3. کاشت ریش با سرعت بالایی انجام می گیرد، راحت و کاملا بدون درد می باشد.

عکس مرد بدون ریش در سمت چپ و با ریش بلند در سمت راست

عوارض کاشت ریش و سبیل

به طور کلی، کاشت ریش و سبیل هم مانند کاشت مو در سایر نواحی بدن عوارضی دارد. بعضی از عوارض کاشت ریش و سبیل، موقتی هستند و سریعا از بین می روند اما برخی دیگر از این عوارض ممکن است طولانی مدت و خطرناک باشند. عوارض کاشت ریش و سبیل در صورتی می تواند خطرناک باشد که توسط یک اپراتور بی تجربه و در شرایط بدون استریل انجام بگیرد. مهم ترین عوارض کاشت ریش و سبیل به شرح زیر هستند:

  1. برجستگی یا نامنظمی پوست که ممکن است در ناحیه پیوند شده، به خصوص ناحیه سبیل اتفاق بیفتد.
  2. جهت نامناسب گرافت ها وقتی در زوایای فوق حاد قرار نمی گیرند. ولی با تکنیک مناسب و استفاده از کوچکترین شکاف ها می توان این عوارض را به حداقل رساند.
  3. قرمزی و تورم خفیف در ناحیه صورت برای چند روز پس از عمل هم عارضه ای شایع است و در عرض 2 تا 3 روز کاهش می یابد.
  4. به طور کلی کاشت ریش یک عمل زیبایی سرپایی است که معمولاً تنها با ناراحتی و تورم جزئی همراه می باشد. ولی نگرانی‌ های کمتر رایج پیوند ریش می‌ توانند شامل درد، تورم بیش از حد، کبودی، قرمزی در ناحیه و جای زخم باشند.
  5. یکی از عوارض کاشت ریش و سبیل، عفونت است. عفونت می تواند شدید باشد و بر سلامت فرد تاثیر بگذارد؛ همچنین باعث ریزش مو در مناطقی شود که قبلاً ریزش نداشتند و به طور قابل توجهی موفقیت کاشت ریش را کاهش دهد. علت اصلی عفونت، شرایط غیر بهداشتی در محل اهدا کننده یا محل پیوند است. خطر عفونت بسیار کم می باشد، اما ظاهر ریش می تواند در اثر عفونت های شدید از بین برود و ممکن است برای اصلاح کردن نواحی مشکل به جراحی ترمیم بعدی نیاز داشته باشد.
  6. علاوه بر این ممکن است فولیکولیت رخ دهد. فولیکولیت یک عفونت در فولیکول مو است و یک خطر نادر مرتبط با پیوند ریش به شمار می رود. این مشکل معمولاً به خودی خود بهبود می یابد، اما در برخی موارد نیاز به دارو دارد. برای جلوگیری از فولیکولیت که به صورت زیر ظاهر می شود، رعایت تمام دستورالعمل های مراقبت های بعد از آن توسط جراح شما ضروری است. فولیکولیت با سرخی پوست، برجستگی های قرمز کوچک، زخم های پوسته پوسته، زخم های پر از چرک، پوست ملتهب، خارش، سوزش و برجستگی های دردناک در ناحیه ریش خودش را نشان می دهد.

روش های کاشت ریش و سبیل

به طور کلی از دو روش FUT و FUE برای کاشت ریش و سبیل استفاده می شود. اولین انتخاب اکثر جراحان کاشت مو برای کاشت ریش FUE است. با این حال، ممکن است از روش FUT بر اساس تعداد فولیکول های موی سالم مورد نیاز برای ایجاد ریش بیمار استفاده شود. در FUT از یک نوار مو برای دسترسی همزمان به چندین رشته مو استفاده می شود. مزیت اصلی استخراج واحد فولیکولی (FUE) بهبود سریع تر و اسکار های ریز در مقایسه با نوار بافتی است که برای FUT برداشته می شود. توجه داشته باشید که روش های FUE و FUT نتایج بسیار مشابهی را ارائه می دهند و متخصص ترمیم ریش بر اساس مدل مو و نیاز بیمار بهترین روش را برای وی ارائه خواهد داد.

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما تشکر می کنیم. اگر قصد دارید کاشت ریش و سبیل انجام بدهید حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا شما را در این راه انتخاب کند و زیبایی و جذابیت دوباره ای برایتان خلق کند.

سوالات متداول درباره کاشت ریش و سبیل

برای کاشت ریش از کجا مو برمیدارند؟

به طور کلی، ناحیه اهدا کننده برای برداشت فولیکول های مو و انتقال آن به ریش باید ناحیه ایمن پوست سر باشد؛ یعنی منطقه پس سری و جانبی سر که دچار طاسی نمی شوند. علاوه بر این باید از ناحیه ای فولیکول های مو را برداشت کرد که معمولاً مقدار کافی از فولیکول برای پیوند دارد. موهای سر معمولاً در مقایسه با ریش به اندازه کافی ضخیم هستند و می توانند منطقه خوبی برای برداشت باشند. برای آنکه بتوانید بهترین ناحیه را برای برداشت ریش انتخاب کنید باید حتما به ویژگی‌ های واحدهای فولیکولی و ساقه مو توجه داشته باشید. همچنین باید به رنگ و ضخامت مو توجه کنید؛ هر چقدر که موها تیره تر و پرپشت تر باشند، ظاهر بهتری ایجاد می کنند. حتی در مواردی ناحیه اهدایی که می‌ توان از آن برای کاشت سبیل استفاده کرد، خود ریش است؛ یعنی ناحیه زیر خط فک. این ناحیه از نظر خصوصیات فیزیکی فولیکول ایده آل است، اما از نظر تعداد FU هایی که باید استخراج شوند محدود می باشد. این محل زمانی انتخاب می‌ شود که به FU های کمتری نیاز باشد یا ناحیه پس سری از فولیکول های خوب برخوردار نباشد.

چه مدت طول می کشد تا نتایج پس از کاشت ریش مشاهده شود؟

مدت زمان لازم برای دیدن نتایج پس از کاشت ریش می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور کلی، رشد اولیه را می توان در عرض چند هفته تا چند ماه پس از عمل مشاهده کرد. با این حال، به طور معمول حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد تا فولیکول های مو پیوند شده به طور کامل بالغ شوند و ریش به ظاهر نهایی خود برسد.

آیا کاشت ریش دائمی است؟

بله، کاشت ریش یک راه حل دائمی برای ترمیم موهای صورت محسوب می شود. در طول این روش، فولیکول‌های مو معمولاً از مناطقی از پوست سر برداشت می‌شوند که رشد مو در آن‌ها فراوان است و از نظر ژنتیکی برنامه‌ریزی شده‌اند تا تا پایان عمر به رشد خود ادامه دهند. پس از پیوند به ناحیه ریش، این فولیکول ها به رشد خود ادامه می دهند و مانند موهای طبیعی ریش رفتار می کنند.

مشاوره رایگان از کلینیک ترنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *