درمان جوش و جای جوش

همه ما در طول زندگی خود کم و بیش درگیر جوش صورت شده ایم و به دنبال آن به دنبال راهکار خلاص شدن از آن بوده ایم. درمان جوش و جای جوش راهکار های مختلفی دارد و ما همیشه باید سراغ بهترین آن برویم چرا که اگر جوش درست درمان نباشد لک ناشی از آن تا همیشه بر روی پوست ما می ماند

درمان جوش و جای جوش​

برای دریافت نوبت و یا مشاوره رایگان درمان جوش و جای جوش ، فرم زیر را پر کنید

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جوش که به نام فورونکل نیز شناخته می‌شود، برجستگی های دردناک و پر از چرک هستند که در زیر پوست ایجاد می شوند. آنها معمولاً در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند و می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند که در این صورت نیاز به درمان جوش و جای جوش خواهید داشت.

گزینه‌های درمان جوش

در اینجا چند گزینه درمانی برای کورک وجود دارد:

کمپرس گرم

قرار دادن کمپرس گرم روی ناحیه آسیب دیده چندین بار در روز می تواند به تخلیه و التیام جوش کمک کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر کورک بزرگ یا پایدار باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک برای کمک به رفع عفونت تجویز کند.

برش و تخلیه

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای تخلیه چرک و کاهش فشار، نیاز به ایجاد یک برش کوچک در محل جوش داشته باشد.

درمان جوش و جای جوش با لیزر درمانی

لیزر درمانی یک درمان نسبتا جدید برای کورک است. این شامل استفاده از لیزر برای از بین بردن باکتری های عامل عفونت و ترویج بهبودی است. با این حال، لیزر درمانی معمولا برای درمان جای جوش استفاده نمی شود، زیرا ممکن است به اندازه سایر درمان ها موثر نباشد.

درمان جوش و جا ی جوش با لیزر درمانی

درمان جوش با میکرودرم

میکرودرم از روشهایی است که برای درمان جوش صورت به کار میرود. در این روش با تراشیدن لایه های پوست، ‏جوش های صورت از بین میروند. روش میکرودرم جزو روشهای غیرتهاجمی و کم هزینه تر نسبت به روش ‏لیزرتراپی برای از بین بردن جوش صورت محسوب می شود. ‏

درمان جوش با لیزر

لیزردرمانی به از بین بردن لایه های چربی و جوش از روی سطح پوست کمک می کند. درمان جوش با لیزر ‏نسبت به سایر روشهای درمانی پرهزینه تر است.‏

روش های خانگی درمان جوش

درمان جوش با آبلیمو، روغن زیتون و آلوئه ورا از جمله درمان های خانگی است. برخی نیز روش هایی مثل فیشیال و ماساژ صورت را برای کاهش جوش مناسب می دانند. اما باید توجه کنیم این درمان ها دائمی نیستند و مقطعی هستند ما برای درمان دائمی باید به سراغ کلینک های پوست و پزشکان متخصص برویم تا درمان درستی را برای ما تجویز کنند.

نیم رخ پایین صورت یک دختر که پر از جوش های ریز است - درمان جوش

درمان جوش کلینیک ترنم

جوش یک بیماری پوستی بسیار شایع است که بیشتر روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و قسمت بالایی کمر ایجاد می شود. دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، نوسانات سطح هورمون، استرس، رطوبت بالا و استفاده از محصولات مراقبت پوستی میتواند منجر به ایجاد جوش شود. برای درمان جوش در هر نقطه از بدن میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به آن میپردازیم:

درمان جوش صورت

با توجه به اینکه جوش ها شایع ترین شکایت پوستی بین مردم هستند، نباید تعجب کنیم که به نظر می رسد در ناخوشایند ترین زمان ها ظاهر می شوند: یک روز قبل از آن مصاحبه شغلی مهم، درست قبل از جشنی که برای تان بسیار مهم است، یا درست زمان عکاسی خانوادگی. ما همه در چنین شرایطی بوده ایم! اما برخلاف آنچه در گذشته تصور میشد ما مجبور نیستیم از لکه‌های قرمز رنج ببریم تا زمانی که خود به خود از بین بروند. در اینجا، ما به چگونگی خلاص شدن سریع از شر جوش ها خواهیم پرداخت.

اولین قدم برای آرام کردن یک جوش  دردناک استفاده از یخ است. مقداری یخ را در یک پارچه بپیچید و هر بار 3 تا 4 دقیقه آن را روی ناحیه ملتهب فشار دهید. اگر یخ خیلی سریع آب می شود، قبل از پیچیدن در پارچه، چند قطعه از آن را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید. چندین بار در طول روز برای تسکین پوست و کاهش  التهاب این کار را تکرار کنید. علاوه بر این کلینیک ما درمان های دیگری مانند مزوتراپی جوانساز و آبرسان را نیز ارائه می کند.

درمان جوش پیشانی

روغن های گیاهی را در مناطق دارای جوش پیشانی بمالید. از یک توپ پنبه ای برای درمان نقاط روی پیشانی خود استفاده کنید. روغن ها ممکن است پوست شما را تحریک کنند، بنابراین یک قطره اسانس را با یک قطره روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید. اگر پوست شما حساس است، روغن را به آرامی بر روی پوست بمالید. می توانید روغن را روی پوست باقی بگذارید یا از آب گرم برای شستشوی آن استفاده کنید. روغن های گیاهی برای امتحان عبارتند از:

  •      روغن چای
  •      روغن پونه کوهی
  •      روغن نعناع
  •      آویشن
  •      کالاندولا
  •      روغن رزماری
  •      اسطوخودوس
  •      روغن ترنج

درمان جوش زیر پوستی پیشانی

برای درمان جوش زیرپوستی پیشانی صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم بشویید. این کار چربی اضافی پوست شما را پاک می کند. اگر جواب نداد، کرم ضد آکنه را امتحان کنید که حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک است. محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید سالیسیلیک را خریداری کنید تا برای مواقع ضروری در منزل داشته باشید. همچنین این موارد را نیز رعایت کنید:

  • اجتناب از استفاده از محصولات پوستی نامعتبر روی پیشانی.
  • استفاده از اسکراب صورت برای پاکسازی عمیق پوست
  •  اجتناب از وسوسه لمس، خاراندن یا برداشتن جوش های روی پیشانی.
  •  پاک کردن هرگونه آرایش قبل از خواب

درمان جوش بدن

درمان جوش های  روی بدن اغلب کمی سخت تر از جوش صورت است. مالیدن یک کرم درمانی روی بدن دشوارتر از صورت است. و البته، لکه های روی بدن اغلب عمیق و سرسخت هستند. اما با درمان های مناسب، کمی زمان و صبر، می توانید جوش بدن خود را تحت کنترل داشته باشید.

درمان جوش کمر

جوش کمر زمانی اتفاق می‌افتد که عرق، چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در منافذ پوست شما به دام می‌افتند. کوله پشتی، پیراهن های عرق دار یا تجهیزات ورزشی می توانند اصطکاک روی پشت شما ایجاد کرده و جوش کمر را بدتر کنند. شما می توانید درمان جوش کمر را  با تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از کرم های ضد آکنه ادامه دهید.

پشت شانه های یک دختر که پر از جوش های ریز است - درمان جوش

درمان جوش پشت گردن

درمان جوش روی گردن مانند درمان جوش صورت عمل می کند. مگر اینکه با جوش کیستی سر و کار داشته باشید، بیشتر جوش ها به طور مستقل برطرف می شوند. برخی از بزرگسالان گاه به گاه شعله ور شدن جوش گردن را تجربه می کنند. برای درمان جوش روی گردن، چندین درمان خانگی می تواند کمک کند. اگر همه چیز شکست خورد، ممکن است نیاز به مداخله حرفه ای از طریق یک متخصص پوست باشد.

درمان جوش های باسنی

روغن درخت چای و بنزوئیل پراکسید دو درمانی هستند که می توانند جوش باسن را از بین ببرند. پدهای دارویی حاوی اسید سالیسیلیک یا لوسیون های اسید لاکتیک گزینه های هوشمند دیگری هستند. برخی از افراد استفاده از محلول آب نمک برای کمک به درمان جوش باسن را ترجیح می دهند

درمان جای جوش

ثبات در  درمان کلید کنترل موفقیت آمیز جوش است: شما باید هر روز از داروهای خود استفاده کنید. ما می‌دانیم که سرتان شلوغ است، و حتی ممکن است زمان‌هایی پیش بیاید که کاملاً فراموش کنید. با این حال، اگر از آنها استفاده نمی کنید، بنابراین نباید انتظاری برای درمان جای جوش داشته باشیدو

چند نکته برای اینکه به یاد داشته باشید داروهای خود را به طور روزانه مصرف کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها را به روش صحیح مصرف می کنید:

  •      آنها را کنار مسواک خود بگذارید
  •      از خانواده خود بخواهید تا زمانی که به عادت تبدیل شود به شما یادآوری کنند.
  •      تمام دستورالعمل ها را بخوانید، حتی اگر واضح به نظر برسد.
  •      دستورالعمل هایی را که متخصص مراقبت های بهداشتی به شما می دهد دنبال کنید.
  •      اگر سوالی دارید حتما بپرسید.

وقتی عادت به استفاده از درمان های خود را پیدا کردید، واقعاً زمان زیادی نمی برد تا جای جوش رفع شود.

از بین بردن جوش برای همیشه

بسیاری از محصولات درمان جوش وجود دارند که می توانند پوست شما را پاک کنند. با این حال، علیرغم ادعاهای تبلیغاتی، حتی موثرترین محصولات یک شبه جادو نمی کنند. . حتی جوش را هم درمان نمی کنند.

پس از استقاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک احتمالاً حداقل شش تا هشت هفته طول خواهد کشید تا متوجه تغییر در پوست خود شوید. و پاسخ کامل ممکن است ۱۲ هفته طول بکشد. اگر صبور باشید، تقریباً به طور قطع شاهد بهبود خواهید بود.

درمان فوری جوش

برای درمان فوری و خانگی میتوانید این روش ها را دنبال کنید:

  1. روی جوش کیسه یخ بگذارید
  2. خمیری از آسپرین خرد شده را روی جوش بمالید.
  3. برای پنهان کردن جوش ها از اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

درمان انواع جوش

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است برخی از داروهای بدون نسخه را برای بیماری شما پیشنهاد کند. بسته به شدت بیماری، سن شما، نوع جوش و میزان موثر بودن داروها، ممکن است به داروهای تجویزی قوی تری نیاز داشته باشید.

 استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری گاهی اوقات می تواند به از بین رفتن جوش زنان کمک کند. سازمان غذا و دارو سه نوع قرص ضد بارداری را برای درمان آکنه تایید کرده است. آن ها شامل ترکیبی از استروژن (هورمون جنسی اولیه زنانه) و پروژسترون (یک شکل طبیعی از استروئید است که به تنظیم قاعدگی کمک می کند)هستند.  اثربخشی داروها و درمان های مختلف ثابت شده است. آنها عوامل زمینه ای را هدف قرار می دهند که به  درمان جوش کمک می کنند.

 اگر اهل  درمان های خانگی هستید نیز می توانید این روش را امتحان کنید:

ماسک سفیده تخم مرغ درست کنید. سفیده تخم مرغ پوست را سفت و تقویت می کند. هنگام تهیه ماسک سفیده تخم مرغ، سفیده ها را حتما با همزن هم بزنید تا کف کند. شما می توانید چیزهایی مانند لیمو برای سفید کردن یا عسل برای خواص ضد باکتری اضافه کنید.

سه سفیده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را در ظرفی مخلوط کنید تا سفید شود و کف کند.

مخلوط را با دست های تمیز روی صورت تمیز بمالید. اجازه ندهید مخلوط وارد دهان، بینی یا چشم شما شود. بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب گرم بشویید. پوست را خشک کنید و نهایتا مرطوب کننده بزنید.

درمان جوش زیر پوستی

لایه برداری شیمیایی بهترین راه برای درمان جوش زیرپوستی است.  در این درمان از مواد شیمیایی مخصوص برای از بین بردن لایه بالایی پوست قدیمی استفاده می شود. به طور معمول هر زمان که لایه بالایی برداشته شود، پوست جدیدی که در آن رشد می‌کند صاف‌تر است و می‌تواند آثار جوش را کاهش دهد.

درمان جوش زیر پوستی با دارو

اسید سالیسیلیک بدون نسخه برای جوش، به عنوان پاک کننده یا لوسیون در دسترس است. این دارو به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می کند. اسید سالیسیلیک سلول های مرده پوست را حل می‌کند تا از گرفتگی فولیکول های مو جلوگیری کند.

درمان جوش سر سفید

از قضا، اولین گام برای درمان جوش سر سفید این است که هیچ کاری انجام ندهید.  دست زدن به صورت نه تنها آلودگی، چربی و باکتری های مسدود کننده منافذ بیشتری را جذب می کند، بلکه می تواند باعث تحریک شود. برداشتن و بیرون آوردن جوش های سرسفید به سادگی کار نمی کند و ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. در برخی موارد، می تواند منجر به تحریک و زخم دائمی شود. بهترین گزینه این است که با مراقبت های پوستی از ایجاد آن ها جلوگیری کنید.

درمان جوش چرکی

به جوش های چرکی نیز نباید دست بزنید اما وقتی جوش شروع به تخلیه کرد، آن را با یک صابون آنتی باکتریال بشویید تا تمام چرک از بین برود و با الکل تمیز کنید. یک پماد دارویی (آنتی بیوتیک موضعی) و یک بانداژ بزنید. شستن محل عفونی را دو تا سه بار در روز ادامه دهید و از کمپرس گرم تا زمان بهبودی زخم استفاده کنید.

درمان جوش های چرکی و دردناک

جوش چرکی زمانی رخ می دهد که باکتری منافذ مسدود شده را آلوده کند، که منجر به واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با باکتری ها می شود. محصولات OTC با موادی مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید ممکن است موارد خفیف تا متوسط جوش چرکی را درمان کنند و محصولاتی که حاوی مواد طبیعی مانند روغن درخت چای و چای سبز هستند نیز ممکن است کمک کنند.

درمان جوش سفت دانه یا پاپول

یک درمان واحد برای رفع جوش وجود ندارد. وضعیت شما بسته به نوع و شدت آن درمان می شود. پاپول ها اغلب به عنوان شکل خفیف جوش در نظر گرفته می شوند. ممکن است بتوانید آنها را با محصولات بدون نسخه (OTC) حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک درمان کنید. اگر دستورالعمل‌های روی هر محصول را دنبال کنید، ممکن است ظرف چند هفته پوست شما پاک شود.

درمان جوش کیستی

افراد مبتلا به جوش کیستی دچار کیست های آکنه پر از چرک در عمق پوست می شوند. کیست های آکنه اغلب دردناک هستند و می توانند بزرگ باشند. یک متخصص پوست باید جوش کیستی را برای کاهش خطر زخم و عفونت درمان کند. آنتی‌بیوتیک‌ها و کرم‌های موضعی (پوست) قوی می‌توانند به پاکسازی پوست شما کمک کنند.

درمان جوش هورمونی

یک متخصص پوست می تواند نوع جوش های شما را در طول معاینه پوست تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است بپرسند که آیا شما تحت استرس شدید هستید یا سابقه خانوادگی آکنه دارید که همه اینها عوامل خطر هستند. همچنین ممکن است از دختران و زنان نوجوان در مورد چرخه‌های قاعدگی آنها سوال شود، زیرا جوش ها گاهی اوقات مرتبط هستند. شیوع ناگهانی و شدید جوش در افراد مسن گاهی می تواند نشانه بیماری زمینه ای دیگری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بر اساس شدت آکنه شما، گزینه های درمانی مختلفی برای کاهش تشکیل جوش و التهاب دردناک موجود است:

  •      سر سیاه و سر سفید: کرم موضعی (ترتینوئین)
  •      آکنه التهابی: رتینوئید موضعی و/یا آنتی بیوتیک موضعی و/یا بنزوئیل پراکسید
  •      آکنه متوسط تا شدید: آنتی بیوتیک و/یا ایزوترتینوئین (رتینوئید)

درمان جوش بلوغ

جوش می تواند از سن 9 یا 10 سالگی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه یابد. هر نوجوان به طور متفاوتی به جوش های خود واکنش نشان می دهد. در هر صورت، مهم است که والدین آن را جدی بگیرند و سعی کنند درمانی را بیابند که به پاکسازی پوست، جلوگیری از ایجاد اسکار و جلوگیری از ناراحتی عاطفی کمک کند.

یکی از بهترین راه ها برای شروع این است که نوجوان خود را به پیروی از یک روال مراقبت از پوست عادت دهید روال باید شامل موارد زیر باشد:

  •  پاکسازی دو بار در روز
  • چند بار در هفته لایه برداری کنید
  • استفاده از مرطوب‌کننده بعد از شستشوی صورت
  • استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز.

درمان جوش های ریز

صورت خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم بشویید. این کار چربی اضافی پوست شما را پاک می کند. اگر جواب نداد، کرم های ضد آکنه را امتحان کنید که حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک است. برخی از مراجعه کنندگان بعد از انجام پروفایلو مشاهده کرده اند که پوست شان دچار جوش شده است. این دو مورد لزوما ارتباطی به هم ندارند اما بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کرد.

دختری با موهای مشکی که دست چپ خود را روی صورت خود گذاشته و سمت چپ صورتش جوش زیادی دارد - درمان جوش

درمان جوش های بزرگ

این سه نوع درمان میتواند بر اساس تشخیص پزشک برای شما مناسب باشد.

قرص‌های ضدبارداری: در نوجوانانی که در هنگام تولد به زنان اختصاص داده شده است (AFAB)، سطح بالای آندروژن (هورمون مردانه) می‌تواند باعث آکنه، موهای صورت و سایر مشکلات شود. دوز کم استروژن و پروژسترون ممکن است کمک کند.

آنتی بیوتیک های خوراکی: مانند آنتی بیوتیک های موضعی، آنتی بیوتیک ها به شکل قرص می توانند باکتری ها را از بین ببرند و تورم را به حداقل برسانند. با این حال، خطرات مرتبط با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، به‌ویژه طولانی‌مدت، وجود دارد.

ایزوترتینوئین: ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی است که می‌تواند اندازه غدد چربی را کوچک کند. اما این نیز با خطرات سلامتی همراه است، بنابراین معمولاً فقط در صورتی تجویز می‌شود که هیچ چیز دیگری مؤثر واقع نشده باشد.

درمان جوش صورت پسران

اکثر پسران نوجوان دچار جوش می شوند. در حالی که جوش بخش طبیعی دوران نوجوانی است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای پاکسازی پوست خود انجام دهید. دانستن اینکه چه چیزی واقعاً باعث ایجاد جوش می شود (و چه چیزی باعث آن نمی شود) به شما کمک می کند تا روی درمان هایی تمرکز کنید که موثر هستند.

افسانه های زیادی در مورد عوامل ایجاد آکنه وجود دارد. با این حال، برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، جوش ناشی از موارد زیر نیست:

  •      صورت کثیف
  •      غذاهایی مانند شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده

این که جوش دارید تقصیر شما نیست. جوش توسط نوسانات هورمونی در دوران بلوغ ایجاد می شود، نه توسط تأثیرات خارجی. به لطف ژنتیک، برخی افراد به طور طبیعی بیشتر مستعد ایجاد جوش هستند.

بهترین دکتر پوست تهران برای درمان جوش

بسته به شرایط شما، متخصص شما ممکن است یکی از این درمان‌های تخصصی را که احتمالاً همراه با دارو باشد، پیشنهاد دهد. بنابراین برای انتخاب پزشکی که به درمان جوش های شما کمک کند باید نهایت دقت را به خرج دهید. کلینیک پوست و مو ترنم با پزشکان متخصص پوست جوش های صورت شما را درمان می کند

پسری به حالت نیم رخ با پوست سفید که جوش صورت بر روی گونه هاش دارد - درمان جوش

 

به عنوان مثال دونات یا سایر شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین مانند میلک شیک و برنج سفید میتواند باعث ایجاد جوش شود. یافته ها نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین ممکن است میزان جوش های شما را کاهش دهد

آیا نوشیدن آب به درمان جوش کمک می کند؟

نوشیدن آب کافی از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند. با نوشیدن آب بیشتر، مطمئن می شوید که از جوش و آکنه شدید رنج نخواهید برد. هرچه پوست شما آب بیشتری داشته باشد، منافذ پوست کمتر مسدود میشود.

سوالات متداول درمان جوش و جای جوش

چه چیزی باعث ایجاد جوش می شود؟

جوش معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین نوع باکتری است که باعث ایجاد جوش می شود.

علائم جوش چیست؟

علائم کورک شامل یک برآمدگی دردناک، قرمز و متورم روی پوست است که ممکن است با چرک پر شود.

جوش چگونه درمان می شود؟

جوش را می توان با کمپرس گرم، آنتی بیوتیک، برش و زهکشی و در موارد نادر لیزر درمانی درمان کرد. موثرترین درمان به شدت عفونت بستگی دارد.

مشاوره رایگان از کلینیک ترنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای