درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی جزو بیماری هایی می باشد که به علت بیماری مقاربت جنسی بروز پیدا می کند. روشهای مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی​

برای دریافت نوبت و یا مشاوره رایگان درمان زگیل تناسلی ، فرم زیر را پر کنید

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل هایی که در ناحیه تناسلی انسان به وجود می آیند، بافت نرم و برجسته ای دارند که به خاطر دلایل مختلف، در نواحی خاصی از بدن انسان دیده می شوند. مهم ترین دلیل انتقال این ویروس، ارتباط جنسی است و اگر شخصی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) را داشته باشد، می تواند آن را به شخص دیگر از طریق رابطه جنسی منتقل کند و باعث بروز زگیل تناسلی در او شود. از این رو، پیدا کردن بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید احتمال انتقال ویروس HPV در میان زنان و مردانی که رابطه جنسی بیشتری دارند، بیشتر از سایر افراد است. اگر شما هم به این بیماری مبتلا شده اید، اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید. زیرا عوارض آن می تواند خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی شما داشته باشد و حتی باعث بروز سرطان رحم یا واژن شود. به همین دلیل هم باید در سریع ترین زمان ممکن، بهترین روش درمان زگیل تناسلی را پیدا کنید.

زگیل تناسلی عارضه ای است که بخاطر انتقال ویروس به بدن ایجاد می شود

درمان زگیل تناسلی با لیزر، بهترین روش درمان محسوب می شود. به دلیل اینکه لیزر به عمق پوست نفوذ پیدا می کند، ویروس بهتر مورد حمله قرار گرفته و زگیل سریعتر درمان می شود. عوارض جانبی لیزر شامل درد، سوزش می باشد. در صورت انجام لیزر تراپی در مراحل اولیه ی ایجاد زگیل تناسلی، از انتشار و رشد ویروس جلوگیری می شود.

زگیل تناسلی چگونه به وجود می‌آید؟

پیش از پرداختن به مبحث درمان زگیل تناسلی، بهتر است درباره چگونگی مبتلا به این بیماری را بدانید. زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های عفونی است که در سراسر جهان شایع بوده و سالانه افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. به عبارتی یک بیماری همه‌گیر و شناخته شده در اثر آمیزش‌های جنسی است. علت اصلی ایجاد زگیل تناسلی، بروز عفونت است که بر اثر ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌گردد. 

زگیل‌های تناسلی شکل‌های مختلفی دارند که در نواحی مختلف بدن متفاوت بروز می‌کند و همین امر درمان زگیل تناسلی را سخت کرده است. مثلاً بعضی از آن‌ها توده کوچکی هستند که روی مخاط ناحیه تناسلی، مقعد و پوست تشکیل می‌شوند. این اشکال ایجاد شده یا می‌توانند به‌صورت خوشه‌ای یا به‌صورت جدا از همدیگر و در ابعاد کوچک و بزرگ نمایان شوند.

همچنین به طبع بروز زگیل تناسلی در آقایان و خانم‌ها متفاوت است که بر اساس این تفاوت درمان زگیل تناسلی آن‌ها نیز ممکن است متفاوت صورت گیرد. معمولاً زگیل‌ تناسلی در آقایان روی کیسه بیضه، آلت تناسلی، مقعد، ران و کشاله ران بروز می‌کند و در خانم‌ها روی دهانه رحم، مقعد، سطح داخلی واژن و ران و کشاله ران ظاهر می‌گردد. نکته قابل‌توجه این است که افراد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است هیچ علائم و نشانه‌هایی از وجود زگیل تناسلی بر روی بدن خود نداشته باشند، اما در صورت ارتباط جنسی، آن را به شریک جنسی خود انتقال دهند. این موضوع پیچیده بوده و در ادامه بر روی آن بحث خواهیم کرد.

همان‌طور که گفتیم علت اصلی ایجاد و ابتلا به زگیل تناسلی، انتقال ویروس انسانی است که ابتلا به آن دلایل مختلفی را داراست، در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • داشتن شریک‌های جنسی متعدد و با روابط مکرر
  • برقراری ارتباط جنسی از طریق واژن یا مقعد و یا دهانی با فرد آلوده به این ویروس
  • هرگونه تماس با قسمت ایجاد شده زگیل تناسلی حتی اگر هیچ دخول و انزالی انجام نشود
  • داشتن روابط جنسی محافظت نشده و به‌شدت پرخطر
  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری در مدت‌زمان طولانی
  • آغاز روابط جنسی زودهنگام
  • عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی
  • تجاوز جنسی
  • ضعیف‌بودن سیستم ایمنی که این مورد منجر به بروز انواع بیماری‌ها می‌شود
  • نوزاد متولد شده‌ای که مادرش مبتلا به این بیماری باشد
  • افرادی که دخانیات و از جمله سیگار مصرف می‌کنند در معرض ابتلای بیشتری هستند
  • مبتلا به دیگر بیماری‌های عفونی من‌جمله ایدز، منجر به افزایش احتمال بروز زگیل تناسلی می‌شود

مانند تمام آنچه در عالم وجود دارد، هر مشکلی راه‌حلی داشته و درمان زگیل تناسلی نیز توسط پزشکان متخصص انجام‌پذیر است که در ادامه شرح خواهیم داد.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی hpv چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی که منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم است، به ویروس hpv معروف است. این بیماری که منشأ ویروسی دارد شایع‌ترین و یکی از همه‌گیرترین عفونت‌های مقاربتی است که متأسفانه اکثر کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند از وضعیت خودآگاهی ندارند. باگذشت زمان این ویروس منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. هنوز مکانیسم‌های دقیق و مشخصی در ارتباط با انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر اثبات نشده است؛ اما ثابت شده که معمولاً از طریق رابطه جنسی (مقعدی، تناسلی و دهانی) منتقل شده است.  

افراد مبتلا به ویروس hpv ممکن است سال‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع باشند و به همین دلیل بدون درمان زگیل تناسلی و بدون اینکه باخبر شوند آن را به شریک جنسی خود انتقال دهند. 

یکی از نکات مهم در ارتباط با این ویروس، تنوع آن است که بیش از یک نوع ویروس hpv امکان دارد که انتقال پیدا کند. برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس لازم است علائم بالینی افراد مبتلا به آن را تشخیص دهید. باید این موضوع مهم را نیز گوشزد کنیم که اکثریت افراد مبتلا به این ویروس بی‌علامت و سالم هستند و هنگام آزمایش، ۹۰ درصد این افراد سالم و پاک گزارش می‌شوند درحالی‌که مبتلا هستند و هیچ اقدامی برای درمان زگیلی تناسلی خود نکرده‌اند.

شما با استفاده از آزمایش پاپ‌اسمیر می‌توانید تغییرات سلولی ایجاد شده توسط این ویروس را شناسایی کنید، البته که در حال حاضر هیچ روشی وجود ندارد که افراد را به دو گروه تقسیم‌بندی کنند،  گروهی که ویروس hpv از بدن آن‌ها دفع شده و گروهی که هنوز این ویروس در سلول‌های بدن آن‌ها قابل‌مشاهده است.

همان‌طور که گفتیم ویروس hpv متنوع بوده و این تنوع حاکی از آن است که تعدادی از آن‌ها می‌توانند پس از رشد به زگیل تناسلی تبدیل شوند و تعداد دیگری از آن‌ها می‌توانند منجر به ایجاد سلول‌های آنرمال شوند و باعث بروز سرطان گردند و همین امر درمان زگیل تناسلی را سخت می‌کند؛ بنابراین انواعی از ویروس hpv که منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شوند با انواع دیگر آن‌ها که باعث بروز سرطان می‌گردد قطعاً متفاوت بوده است‌.

فرق زگیل تناسلی با hpv 

زگیل تناسلی به شکل توده‌های ریز و کوچک جدا از هم یا متصل و  در قسمت‌های مختلف ناحیه تناسلی ایجاد می‌گردد. شکل این زگیل‌ها می‌تواند به‌صورت برجسته، مسطح، کوچک یا بزرگ و شبیه گل‌کلم باشد. برای تشخیص زگیل تناسلی نیازی به روش‌های سخت نبوده و تنها می‌توانید از طریق مشاهده و روش‌هایی بالینی آن را تشخیص دهید، اما درمان زگیل تناسلی پروسه متفاوتی دارد. پس از اینکه زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی به بدن شما منتقل شد، معمولاً پس از چند هفته و در مواردی تا چند ماه، رشد می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که پس از مشاهده این زائده‌ها بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و راه‌های درمان زگیل تناسلی خود را جویا شوید و از رشد آن جلوگیری به عمل‌آورید. خوشبختانه زگیل تناسلی تبدیل به سرطان نمی‌شود.

 درحالی‌که hpv به طور معمول ۷/۹۹ درصد (قطعاً) منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم شده و متأسفانه تا مراحل پیشرفته و حاد قابل‌تشخیص نبوده و بدون علامت است. به دلیل پیشرفت بیماری تا مراحل حاد، درمان زگیل تناسلی به‌شدت سخت شده و در مواقعی غیرقابل‌درمان است؛ بنابراین، برای جلوگیری از ابتلا به آن در خانم‌‌ها، لازم است هر از چند گاهی کنترل سرطان سرویکس و غربالگری منظم کلیه‌ها انجام شود. لازم به ذکر است که سرطان سرویکس دومین سرطان شایع و همه‌گیر زنان، در دنیا است.

درمان زگیل تناسلی معمولاً توسط روش‌های دارویی و جراحی انجام‌پذیر است که هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد. برای درمان hpv نیز لازم است روتین غربالگری داشته باشید که این امر بر اساس راهنمایی بالینی توسط پزشک متخصص شما، قابل‌تشخیص است.

جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است را همه ما شنیده‌ایم و این جمله درباره، ویروس hpv و زگیل تناسلی نیز صدق می‌کند. زیرا، با پیشگیری از ابتلا به آن، کل مسیر را درست پیموده‌اید و لازم نیست هزینه، زمان و از همه مهم‌تر استرس زیادی را در مسیر درمان زگیل تناسلی تحمل کنیم.  این عمل در کشورهای پیشرفته توسط واکسیناسیون عمومی صورت می‌گیرد که افراد را در برابر بیماری به‌شدت آنتی‌ویروس کرده و از بروز و همه‌گیری آن جلوگیری به عمل می‌آید‌.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از رایج ترین بیماری هایی است که در بسیاری از افراد به وجود می آید. این بیماری مقاربتی به خاطر وجود ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید و می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در انسان شود. به همین دلیل هم هر کسی که به این بیماری مبتلا باشد، به دنبال روشی برای درمان زگیل تناسلی است تا بتواند از شر این بیماری منحوس خلاص شود. روش های متنوعی برای درمان این بیماری وجود دارند که برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید یک درمان درست انتخاب کنید.

این بیماری که با نام Genital Warts در پزشکی شناخته می شود، یکی از شناخته شده ترین بیماری های مقاربتی و جنسی به شمار می رود که در بسیاری از زنان و مردان دیده می شود. به دلیل مسری بودن این بیماری، باید در سریع ترین زمان ممکن به دنبال یک روش برای درمان زگیل تناسلی باشید تا آن را به شخص دیگری منتقل نکنید. در ادامه روش های مختلفی را برای درمان این عارضه به شما معرفی خواهیم کرد تا بهترین روش درمان زگیل تناسلی را انتخاب کنید.

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

کرایوتراپی یکی از روشهای درمان زگیل تناسلی است. این روش نسبت به سایر روشها هزینه ی کمتری دارد. در کرایوتراپی با استفاده از سرمادرمانی و منجمدسازی، زگیل تناسلی درمان می شود. معمولاً روش درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی با عوارض جانبی مانند تاول و درد خفیف همراه است. این عوارض به مرور زمان ایجاد شده و از بین می رود. تعداد جلسات روش کرایوتراپی به عواملی از قبیل تعداد و حجم و اندازه زگیل ها، موقعیت زگیل، صلاحدید پزشک بستگی دارد.

درمان زگیل تناسلی با جراحی

روش جراحی، آخرین روش برای درمان زگیل تناسلی است. این روش هنگامی استفاده می شود که سایر روشهای درمانی باعث از بین رفتن زگیل نشده باشند.

درمان زگیل تناسلی با واکسن

واکسن گارداسیل برای درمان و پیشگیری از زگیل تناسلی کاربرد دارد. این واکسن با تولید انتی بادی با ویروس ها مبارزه کرده و مانع آلوده شدن سلولها به ویروس می شود.

درمان زگیل تناسلی به صورت های مختلف انجام می شود اما نکته مهم این است که درمان توسط پزشک مجرب انجام شود

علائم زگیل تناسلی

این بیماری که از طریق رابطه جنسی به سایر افراد منتقل می شود، ممکن است تا چندین هفته تا حتی چندین ماه نهفته بماند. به همین دلیل هم این امکان وجود دارد که شما تا مدت ها دچار زگیل تناسلی شده باشید و حتی متوجه این موضوع نباشید. زیرا بسیاری از زگیل های تناسلی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و تا زمانی که ندانید زگیل دارید یا نه، نمی توانید برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنید.

به دلیل کوچک بودن این زگیل ها، احتمال این که در همان زمان بتوانید متوجه وجود آن ها شوید، بسیار پایین است. علاوه بر این، زگیل های تناسلی غالباً به رنگ پوست انسان هستند یا نهایتاً رنگ تیره تری دارند. از این رو، شاید نتوانید خیلی راحت وجود آن ها را تشخیص دهید و برای درمان زگیل تناسلی اقدام نمایید.

در صورتی که تعداد زگیل های تناسلی بیش از اندازه زیاد شوند، شما می توانید با چشم غیر مسلح هم آن ها را ببینید. در این شرایط، زائده هایی ایجاد می شوند که بیشتر حالتی زبر دارند و به لمس حساسیت نشان می دهند. وجود این زائده ها می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی احتمال افزایش آن ها نیز بیشتر می شود. به همین دلیل هم باید در ابتدا بدانید این بیماری چه علائمی دارد تا از انتشار بیشتر آن جلوگیری نمایید و همچنین به دنبال روشی برای درمان زگیل تناسلی باشید.

زگیل تناسلی معمولاً با برجستگی‌های کوچک، گوشتی یا خاکستری مشخص می‌شود که روی یا اطراف ناحیه تناسلی، از جمله مقعد، فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی و کیسه بیضه ظاهر می‌شوند. این زگیل ها می توانند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشند و ممکن است برجسته یا صاف باشند.

برخی از افراد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است به هیچ وجه علائمی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خارش، سوزش یا ناراحتی را در نواحی آسیب دیده تجربه کنند. در برخی موارد، زگیل تناسلی ممکن است باعث خونریزی در حین رابطه جنسی شود. اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، برای جلوگیری از گسترش عفونت و دریافت درمان مناسب، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

راه های تشخیص زگیل تناسلی

اگرچه تشخیص زگیل تناسلی و درمان آن کار نسبتاً سختی به نظر می رسد، اما با استفاده از چند راه حل می توانید متوجه شوید که آیا زگیل دارید یا خیر. همان طور که از نام آن مشخص است، زگیل های تناسلی در زنان و مردان در ناحیه تناسلی آن ها به وجود می آید. اگر خانم هستید، برای تشخیص زگیل و درمان آن، باید به این بخش ها از بدن خود توجه کنید.

  • داخل واژن
  • خارج از واژن
  • مقعد
  • روی دهانه رحم

برای پیدا کردن درمان زگیل تناسلی باید بدانید که این زگیل ها در مردان نیز به وجود می آیند که محل قرارگیری آن ها با زنان متفاوت است. برخی از مهم ترین نواحی در مردان که غالباً زگیل تناسلی در این مناطق به وجود می آیند، عبارتند از:

  • آلت تناسلی
  • کشاله ران
  • کیسه بیضه

برای این که بتوانید زگیل تناسلی را تشخیص دهید، باید به این نواحی توجه بیشتری داشته باشید. بعد از این که به این بیماری مبتلا شدید، ممکن است با علائم زیادی مواجه شوید که برخی از شایع ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند. با دقت به آن ها توجه کنید و سپس بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی را برای شما توضیح می دهیم.

  • خونریزی
  • ترشحات در ناحیه واژن
  • سوزش
  • خارش

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

اگر هر یک از علائم بالا را داشتید، باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا برای درمان زگیل تناسلی برای شما اقدام کند. با این حال، شاید برای برخی از افراد سؤال پیش بیاید که آیا می توان زگیل تناسلی را درمان کرد؟

روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می شوند که هر یک از آن ها بسته به شرایط بیمار، با فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل هم نمی توان به صورت خودسرانه از یک روش درمانی استفاده کرد. برای انجام هر کاری قبل از درمان، باید حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا ناحیه زگیل را افزایش ندهید.

زگیل تناسلی را می توان درمان کرد اما این کار باید با نظارت یک پزشک انجام شود بنابراین از درمان های خانگی اجتناب کنید

درمان زگیل تناسلی مردان

همان طور که مشخص است، زگیل تناسلی فقط برای یک جنس به وجود نمی آید و هم زنان و هم مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. روش های متنوعی برای درمان زگیل تناسلی در مردان وجود دارند که بعد از مراجعه به پزشک و معاینه شما، متوجه می شود که کدام روش برای درمان شما مناسب تر است.

فقط توجه داشته باشید که از هر یک از این روش ها برای درمان زگیل تناسلی که استفاده کنید، باید حتماً بعداً نکات بهداشتی را رعایت کنید تا مجددا عود نکند. علاوه بر این، تخصص و مهارت پزشک در این زمینه می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. زیرا در صورت بروز آسیب، احتمال بروز عوارض جبران ناپذیری وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی زنان

مطمئناً بروز زگیل تناسلی در همه افراد می تواند بسیار آزاردهنده باشد. این در حالی است که برای جدا کردن این زگیل ها از بدن، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید و باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید. اگرچه خیلی از افراد می گویند که با استفاده از داروهای معمولی و پماد می توان این بیماری را درمان کرد، اما باید بدانید که در صورتی که که زگیل شما خیلی کوچک باشد، این کار شاید کارساز باشد. این در حالی است که برای زگیل های معمولی، باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان زگیل تناسلی دختر باکره

همان طور که تاکنون متوجه شدید، اگر برای درمان زگیل تناسلی هر چه سریع تر اقدام نکنید، احتمال بروز بیماری های شدیدتری مانند سرطان دهانه رحم یا مقعد بیشتر می شود. به همین دلیل هم بهترین روش که دختران باکره و مجرد می توانند برای درمان این بیماری استفاده کنند، لیزر است که در سریع ترین زمان ممکن، تمام زائده ها را از بین می برد و احتمال بازگشت آن ها را با رعایت نکات بهداشتی، تقریباً به صفر می رساند.

درمان قطعی زگیل تناسلی

اگر شما هم به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، بهتر است به توصیه های در و همسایه گوش نکنید و هر چه سریع تر به پزشک متخصص برای درمان مراجعه فرمایید. زیر را در صورتی که درمان زگیل تناسلی را جدی نگیرید، ممکن است به بیماری های خیلی شدیدتری مبتلا شوید که احتمال درمان آن ها بسیار پایین تر می آید.

برای این که یک درمان قطعی برای زگیل تناسلی پیدا کنید، باید مطمئن شوید که زائده های زگیل کاملاً از سطح پوست شما جدا می شوند. زیرا در صورتی که این زوائد همچنان روی پوست باقی بمانند، ممکن است به مرور بیشتر و بیشتر شود و تمام سطح پوست شما را بگیرند. یکی از بهترین روش هایی که به طور قطع تمام زوائد زگیل تناسلی را از بین می برد و می تواند بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی شناخته شود، استفاده از لیزر است.

راه درمان زگیل تناسلی

اولین کاری که هر کسی برای درمان زگیل تناسلی انجام می دهد، مراجعه به پزشک است. در این شرایط باید اطلاعات کافی از پزشک مورد نظر خود داشته باشید. همچنین می توانید از سایر افراد درباره اعتبار و تجربه پزشک برای این بیماری سؤال بپرسید تا از این بابت مطمئن شوید.

اولین کاری که پزشک بعد از معاینات لازم انجام می دهد، این است که مشخص می کند زگیل تناسلی شما تا چه حد پیشرفت داشته. در این شرایط، می تواند بهترین درمان زگیل تناسلی را ارائه دهد و به شما نشان دهد که کدام روش برای شما مناسب تر است. برای مثال، ممکن است چند دارو برای درمان این بیماری شما تجویز کند و یا درمان با لیزر را پیشنهاد دهد. در هر حال، هرگز نباید برای درمان این بیماری به صورت خودسرانه اقدام کنید.

از بین بردن زگیل تناسلی

تا زمانی که تمام زوائد زگیل تناسلی شما از بین نرفته باشد، نمی توانید بگویید که یک راه درمان زگیل تناسلی را به اتمام رسانده اید. زیرا وجود این زوائد همچنان به معنی داشتن زگیل است و می تواند باعث بروز مجدد علائمی مانند خارش، سوزش و خونریزی شود. از این رو، مطمئن شوید که هر روشی که برای درمان این بیماری انتخاب می کنید، باید تمام زوائد را کاملاً از بین ببرد.

برای از بین بردن زگیل تناسلی روش های متفاوتی از جمله سوزاندن و یا یخ زدن وجود دارد

سیر درمان زگیل تناسلی

برای این که درمان زگیل تناسلی برای شما با موفقیت به انجام برسد، باید به یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. فرایند این درمان ممکن است چند روز به طول بیانجامد تا کاملاً تمام زوائد از بین بروند. فقط کافی است که صبوری به خرج دهید و برای درمان هر چه سریع تر این بیماری، با پزشک متخصص همکاری کنید.

درمان خانگی زگیل تناسلی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید با استفاده از چیزهایی که در خانه دارید هم می توانید برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنید. با این حال، فراموش نکنید که این درمان های خانگی بیشتر برای تسکین درد و خارش مورد استفاده قرار می گیرند و نمی توانید از آن ها به عنوان یک روش دائمی استفاده کنید.

برای مثال، خیلی از افراد برای درمان زگیل تناسلی استفاده از سیر و یا سرکه سیب را پیشنهاد می کنند. برای کمتر شدن احساس درد و خارش، می توانید یک پنبه را به مقداری سرکه سیب آغشته کرده و سپس روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

علاوه بر این، مصرف سبزیجات هم می تواند به درمان زگیل تناسلی در خانه کمک زیادی کند. روش های دیگری مانند چای سبز، آلوئه ورا، زردچوبه، پیاز و عصاره آناناس نیز تأثیر زیادی در کاهش درد و خارش زگیل تناسلی دارند. با وجود همه این درمان ها، نمی توانید به صورت خودسرانه از آن ها استفاده کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که زائده های موجود در نواحی تناسلی شما بیشتر از قبل شوند.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

اگر در مدت زمان کوتاهی به وجود زگیل تناسلی پی ببرید، شاید بتوانید با استفاده از پماد های مخصوصی برای درمان آن ها اقدام کنید. در این شرایط به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که کدام پماد برای درمان زگیل تناسلی شما مناسب است. با این حال، این روش برای مواقعی که بیماری شما عود کرده، چندان جواب نمی دهد.

با استفاده از برخی پمادها و درمان های موضعی می توان زگیل تناسلی را کنترل یا درمان کرد

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

از آنجا که مهم ترین دلیل بروز زگیل تناسلی، رابطه جنسی است، شاید برای خیلی از افراد سؤال پیش بیاید که آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟ برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که تا زمانی که کاملاً بهبودی دست پیدا نکرده اید، نباید رابطه جنسی داشته باشید. زمان بهبودی این بیماری هم به عوامل زیادی بستگی دارد و به طور کلی، بین 2 تا 4 هفته به طول می انجامد. پس تا پایان بهبودی، رابطه جنسی را به تعویق بیاندازید.

داروی زگیل تناسلی

هنگامی که برای درمان زگیل تناسلی به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است داروهای مختلفی برای شما تجویز کند. با این حال، فراموش نکنید که هیچکس از این درمان ها نمی توانند به اندازه لیزر به درمان شما کمک کنند. زیرا اغلب این روش ها، بیشتر برای جلوگیری از پخش شدن زگیل تجویز می شوند. همچنین گاهی اوقات، پزشک این داروها را برای جلوگیری از خارش و احساس درد شما تجویز می کند.

درمان زگیل مقعدی

علاوه بر زگیل تناسلی، بروز زگیل مقعدی هم کاملاً رایج است و ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید. در این شرایط، باید به پزشکی مراجعه کنید که هم برای درمان زگیل تناسلی و هم زگیل مقعدی تجربه کافی داشته باشد و بتواند از پخش شدن زگیل در نواحی مقعد جلوگیری کند. در صورتی که به زگیل مقعدی مبتلا شوید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید که باعث بروز مشکلات بیشتر و جدیدتری نشود.

درمان زگیل دهان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید احتمال بروز زگیل در اطراف دهان نیز وجود دارد. دلیل این موضوع هم همان رابطه جنسی است که می تواند باعث بروز زگیل در دهان و زبان شود. دلایل دیگری نیز برای بروز این زگیل وجود دارند که همه آن ها منجر به بروز زگیل دهانی می شوند. در صورتی که برای درمان این زگیل اقدام نکنید، ممکن است به بخش های دیگر دهان شما نیز منتقل شوند و حتی احتمال بروز سرطان دهان افزایش پیدا می کند.

درمان گیاهی زگیل تناسلی

درمان های گیاهی زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند که برخی از آن ها شامل مواردی مانند روغن درخت چای، آلوئه ورا، عصاره قارچ ریشی و برگ درخت زیتون می شوند. با این حال، فراموش نکنید که هیچ یک از این روش ها نمی توانند زگیل تناسلی شما را از بین ببرند و فقط برای پیشگیری از انتشار آن ها استفاده می شوند.

بهترین درمان زگیل تناسلی

می توان با قطعیت گفت که بهترین درمان زگیل تناسلی برای همه افراد، درمانی است که تمام زوائد زگیل را به طور کامل از بین ببرد. از بین همه روش ها، لیزر می تواند به عنوان بهترین روش در نظر گرفته شود که باعث می شود تمام زوائد زگیل نواحی تناسلی روی شما به طور کامل ریشه کن شوند.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از لیزر برای درمان زگیل تناسلی این است که احتمال بازگشت را تقریباً به صفر می رساند و می توانید مطمئن باشید که دیگر هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نمی شود. البته فراموش نکنید که در این شرایط، باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آنها با برجستگی های کوچک، گوشتی یا خاکستری مشخص می شوند که روی یا اطراف ناحیه تناسلی، از جمله مقعد، فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی و کیسه بیضه ظاهر می شوند. برخی از افراد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است به هیچ وجه علائمی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خارش، سوزش یا ناراحتی را در نواحی آسیب دیده تجربه کنند. در برخی موارد، زگیل تناسلی ممکن است باعث خونریزی در حین رابطه جنسی شود.
اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باشید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند زگیل تناسلی را با انجام یک معاینه فیزیکی و احتمالاً بیوپسی از ناحیه آسیب دیده تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش پاپ اسمیر یا سایر آزمایشات را برای بررسی HPV انجام دهند.
درمان زگیل تناسلی ممکن است شامل کرم یا ژل موضعی، انجماد یا برداشتن زگیل با جراحی باشد. در برخی موارد، زگیل ها ممکن است خود به خود بدون درمان از بین بروند، اما مهم است برای جلوگیری از سرایت عفونت به دیگران و کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند سرطان، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علاوه بر این، انجام رابطه جنسی ایمن، از جمله استفاده از کاندوم و محدود کردن شرکای جنسی، می تواند به جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی و سایر عفونت های مقاربتی کمک کند.

شکل زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشد، از برجستگی های کوچک، مسطح یا برجسته گرفته تا خوشه های بزرگتر شبیه گل کلم. زگیل ها می توانند به صورت توده های صاف، صورتی یا خاکستری روی سطح پوست ظاهر شوند یا بافتی خشن با حاشیه های نامنظم داشته باشند. شکل زگیل ها نیز می تواند بر اساس محل عفونت متفاوت باشد. در مردان، زگیل تناسلی می تواند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ظاهر شود، در حالی که در زنان می تواند روی فرج، دهانه رحم یا واژن رشد کند. اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، برای تشخیص و درمان مناسب، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که می تواند باعث زگیل تناسلی شود، اما رایج ترین گونه ها HPV-6 و HPV-11 هستند. زگیل تناسلی می تواند به صورت تک یا چند برآمدگی کوچک، گوشتی رنگ یا خاکستری در ناحیه تناسلی ظاهر شود. آنها می توانند مسطح یا برجسته باشند و می توانند در خوشه هایی که شبیه گل کلم هستند رشد کنند. در زنان، آنها می توانند روی فرج، دهانه رحم یا در واژن رشد کنند. در مردان، آنها می توانند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا اطراف مقعد رشد کنند.
همچنین انواع فرعی زگیل تناسلی وجود دارد که کمتر شایع هستند اما می توانند نگران کننده تر باشند. این شامل:

  • کندیلوم غول پیکر (همچنین تومور Buschke-Lowenstein نامیده می شود)، که یک نوع نادر اما تهاجمی از زگیل تناسلی است که می تواند به سرعت رشد کند و به بافت های مجاور حمله کند.
  • هیپرپلازی اپیتلیال کانونی (که بیماری هک نیز نامیده می شود)، که یک نوع نادر از زگیل تناسلی است که می تواند در دهان و گلو ایجاد شود.

اگر مشکوک هستید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زگیل تناسلی، زیرا می تواند نشانه سایر عفونت های مقاربتی باشد و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عوارض شود.

انواع مختلف زگیل تناسلی که در نواحی مختلف ظاهر می شود

راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس می تواند از طریق تماس پوست به پوست در حین فعالیت جنسی، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود. زگیل تناسلی همچنین می تواند از مادر به نوزاد در هنگام زایمان منتقل شود. انتقال زگیل تناسلی رایج ترین راه انتشار زگیل تناسلی است. این ویروس می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، حتی اگر علائم قابل مشاهده ای از عفونت وجود نداشته باشد. کاندوم ها می توانند تا حدودی در برابر HPV محافظت کنند، اما محافظت کاملی ندارند، زیرا ویروس می تواند در مناطقی از پوست وجود داشته باشد که توسط کاندوم پوشانده نشده است.
این ویروس همچنین می تواند از طریق تماس پوست به پوست غیر جنسی مانند هنگام زایمان منتقل شود. در موارد نادر، زگیل تناسلی نیز می‌تواند از طریق اشتراک حوله یا سایر وسایل شخصی با فردی که به عفونت مبتلا است، منتقل شود. مهم است که به یاد داشته باشید که زگیل تناسلی حتی اگر وجود نداشته باشد، می تواند پخش شود علائم قابل مشاهده وجود دارد، به همین دلیل است که آزمایش منظم و اقدامات جنسی ایمن برای جلوگیری از انتقال ضروری است. واکسن‌های HPV نیز در دسترس هستند و برای افراد قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شوند، زیرا می‌توانند در برابر سویه‌های HPV که معمولاً باعث زگیل تناسلی و سایر انواع سرطان می‌شوند، محافظت کنند.

نحوه انتقال hpv

همان‌طور که گفتیم hpv دو نوع است، آن نوعی که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌گردد از مسیر تماس با پوست منتقل می‌شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که با فرد مبتلا به این بیماری رابطه جنسی برقرار می‌کنید، تماس پوست شما و رابطه‌های از طریق مقعد و دهان امکان انتقال و مبتلای شما به این ویروس را تقویت کرده و باعث بروز این بیماری در بدن شما نیز می‌شود.

همچنین اگر اندام تناسلی شما مثل مقعد، واژن، دهانه رحم، بیضه‌ها یا آلت مردانه در ارتباط با فرد مبتلا و دارای عفونت قرار بگیرد، شما هم به‌احتمال زیاد به عفونت مبتلا خواهید شد. سؤالی که ممکن است ذهن هرکسی را به خود مشغول کند این است که انتقال این ویروس آسان است یا خیر؟ متأسفانه بله! انتقال ویروس زگیل تناسلی برعکس درمان زگیل تناسلی  بسیار ساده و مسری است و ازآنجایی‌که از راه پوست نیز منتقل می‌شود می‌تواند به‌آسانی شما را نیز درگیر کند.

فرق این ویروس با ایدز این است که حتماً نباید مایعاتی در هنگام رابطه جنسی ترشح شده و وارد بدن شما شود تا شما را مبتلا کند، همین که از طریق پوست با فرد مبتلا تماس برقرار کنید، متأسفانه شما نیز آلوده خواهید شد. برای پیشگیری از این امر، لازم است که روابط جنسی را تحت کنترل انجام دهید.

آیا زگیل تناسلی قابل‌انتقال است؟

جواب این سؤال مثبت است. زیرا اگر زگیل تناسلی منتقل نشود که دیگر یک ویروس جهانی و شایع نخواهد بود. روش‌های بسیار زیادی وجود دارند که منجر به انتقال زگیل تناسلی می‌شود که مهم‌ترین آن رابطه جنسی است. در ادامه به روش‌های انتقال زگیل تناسلی اشاره می‌کنیم و شرح مختصری نیز درباره هریک خواهیم داد.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟

زگیل تناسلی از آن دسته بیماری‌های عفونی است که به‌شدت مسری بوده و از راه‌های متنوعی قابل‌انتقال است که عبارت‌اند از:

  1. رابطه جنسی واژینال
  2. رابطه مقعدی
  3. رابطه دهانی
  4. اپیلاسیون 
  • رابطه جنسی واژینال

یکی از راه‌های شایع ابتلا به این بیماری، از طریق واژینال است که این امر توسط رابطه جنسی امکان‌پذیر است. برای جلوگیری از ابتلا به آن لازم است، پس از هر بار رابطه جنسی واژینالی، اندام تناسلی خود را به‌خوبی شستشو دهید تا از هر گونه آلودگی در امان بمانید؛ زیرا بدون شک با روند درمان زگیل تناسلی آشنا هستید که چقدر با سختی همراه است.

  • رابطه مقعدی

رابطه جنسی آنال سکس یا مقعدی دارای خطرات زیادی است که به همین دلیل بسیاری از پزشکان آن را منع می‌کنند. ایدز، سوزاک، تب‌خال، شانکر، شانکروئید و سفلیس از جمله بیماری‌هایی است که از طریق سکس مقعدی منتقل می‌گردند. برای انجام این رابطه جنسی لازم است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و کاملاً محافظت‌کننده عمل کنید.

  • رابطه دهانی

هنگام رابطه جنسی ارتباط دهانی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی منجر به ایجاد خال‌های برجسته و گوشتی اطراف لب و زبان فرد می‌شود که این امر نشان‌دهنده ابتلا به زگیل تناسلی است. در صورت بروز این عوامل، لازم است به درمان زگیل تناسلی اقدام ‌کنید؛ زیرا وجود زگیل در چهره به‌شدت آزاردهنده است.

  • اپیلاسیون

انجام اپیلاسیون در مراکز غیرمعتبر و غیربهداشتی بسیار پرخطر است؛ زیرا می‌تواند منجر به ابتلا به ویروس‌ها و عفونت‌های پوستی و از جمله زگیل تناسلی شود. برای جلوگیری از افتادن در پروسه درمان زگیل تناسلی، هنگام اپیلاسیون لازم است که خیلی دقیق بهداشت را رعایت نموده و ترجیحاً از وسایل یکبار مصرف استفاده کنید تا انتقال عفونت‌ها را به حداقل برسانید. نظر ما در این مورد مراجعه شما به کلینیک‌های معتبر اپیلاسیون است که این امر نیز نیاز به تحقیق زیادی دارد.

علاوه بر موارد مهمی که گفتیم، موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که منجر به انتقال زگیل تناسلی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • عدم توجه به نکته‌های بهداشتی
  • روابط جنسی متعدد
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تجاوز جنسی
  • نوزاد دارای مادر مبتلا

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود؟

زگیل تناسلی امکان دارد چند هفته، چندین ماه یا حتی چند سال بعد از ارتباط جنسی با فرد مبتلا ظاهر شود، به همین دلیل برای درمان زگیل تناسلی به طور کامل باید برای معاینات سالانه مراجعه کنید. همین مورد منجر می‌شود که دقیقاً متوجه نشویم که چه زمانی به ویروس hpv مبتلا شدیم و از چه کسی این ویروس منتقل شده است.  در صورت ایجاد علائم، زگیل تناسلی به طور معمول بین ۶ ماه تا ۱ سال پس از آلودگی به hpv تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که شما امکان دارد به دلیل ابتلا به این ویروس هیچگاه به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. یعنی اینکه ممکن است شما مبتلا به این ویروس باشید، اما هیچ مدل علائم بارز را مشاهده نکنید. این برای دیگران نیز به‌شدت خطرساز است؛ زیرا شما ممکن است آن را ناخواسته به افراد دیگر منتقل کنید و حتی برای درمان زگیل تناسلی اقدام نکنید.

نکته دیگر اینکه، برخی از اشخاص ممکن است فقط یکبار در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا شوند؛ اما برخی دیگر ممکن است هرازگاهی آن را مشاهده کنند. در صورت داشتن هرگونه ویژگی‌های بارز این عفونت، به درمان زگیل تناسلی اقدام کنید. بهتر است  با شریک جنسی خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زگیل تناسلی تا چند سال در بدن می‌ماند؟

آن دسته از hpvهایی که منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده، ممکن است خودبه‌خود از بین بروند که این ازبین‌رفتن ممکن است بین چند ماه تا دو سال طول بکشد. نکته قابل‌توجه این است که حتی اگر این عفونت بدون انجام درمان زگیل تناسلی و خودبه‌خود از بین بروند، باز هم امکان دارد مبتلا به ویروس باشید. اگر زگیل‌های تناسلی درمان نشوند، باگذشت زمان بسیار بزرگ شده و تبدیل به خوشه‌های بزرگ می‌شوند؛ بنابراین احتمال برگشت آن‌ها بسیار بالاست.

پزشکان محقق به این نتیجه رسیده‌اند که عفونت‌های hpv که منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده، تا دو سال بعد از آلودگی پاک می‌شوند؛ بنابراین باتوجه‌به سیستم ایمنی بدن هر فرد ماندگاری زگیل تناسلی متفاوت بوده و همچنین بعد ازبین‌رفتن آن‌ها نیز برگشت زگیل تناسلی بستگی به بدن افراد، متفاوت است؛ بنابراین روند درمان زگیل تناسلی در افراد مختلف، متفاوت است.

طریقه درمان زگیل تناسلی نیز در طول عمر آن تأثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال ممکن است اکثر روش‌های خانگی تأثیرگذار نباشند و بعد از انجام آن‌ها همچنان زگیل تناسلی مشاهده شود، اما اگر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و با مصرف داروهای مخصوص بتوانید در مدت‌زمان کمی از شر زگیل‌های تناسلی خلاص شوید. 

آیا انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی ممکن است؟

وجود دختران مجردی که برای درمان زگیل تناسلی مراجعه می‌کنند، این سؤال را به‌خوبی پاسخ می‌دهد. همان‌طور که گفتیم زگیل تناسلی در زنان بیماری مقاربتی بسیار مسری است که منشأ ویروسی پاپیلومای انسانی است که حتماً از طریق رابطه جنسی همراه دخول صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین لازم به ذکر است که هرگونه تماس پوست شما با نواحی تناسلی فرد مبتلا به این ویروس، باعث منتقل‌شدن ویروس hpv زنان می‌شود. به‌عنوان‌مثال تماس پوست شما با کاندومی که آلوده است یا تماس مقعدی و دهانی از جمله روابطی است که صرفاً از طریق رابطه جنسی واژینالی نبوده و منجر به انتقال ویروس اچ پی وی می‌شود. برای کسانی که ترس استفاده توالت مشترک با افراد مبتلا را دارند باید بگوییم که جای هیچ نگرانی‌ای نیست و این ویروس از این طریق منتقل نمی‌شود.

آیا با دست‌زدن به زگیل تناسلی باعث انتقال می‌شود؟

همان‌طور که تا اینجای مقاله گفتیم زگیل تناسلی یک بیماری عفوني است که از طریق آمیزش انتقال می‌یابد. هنگامی‌که یک رابطه جنسی پرخطر را تجربه کنید احتمال مبتلا شدن شما به زگیل تناسلی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. بوسه و دست‌دادن طولانی‌مدت در یک نزدیکی زناشویی کاری غیرمعقول نیست و درصورتی‌که رابطه جنسی نداشته باشید؛ ولی تماس پوستی و دست‌زدن به نواحی دارای زگیل تناسلی را تجربه کنید، به‌احتمال زیاد شما نیز مبتلا خواهید شد  و باید برای درمان زگیل تناسلی اقدام کنید. اما نکته قابل‌توجهی که در این قسمت حتماً لازم است گفته شود این است که دست‌دادن معمولی در مدت‌زمان کوتاه منجر به ابتلا و انتقال زگیل تناسلی نمی‌شود. 

باید توجه داشته باشید درمان زگیل تناسلی سخت است و این ویروس به‌آسانی از بین نمی‌رود، پس هنگام رابطه و دست‌زدن طولانی‌مدت به اندام‌های تناسلی شریک خود، به این خطر بیندیشید و سعی کنید که از دست‌زدن به نواحی دارای زگیل تناسلی بپرهیزید. 

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

عواملی منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند که در صورت عدم احتیاط باید به دنبال درمان زگیل تناسلی باشید:

  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها به‌صورت ژنتیکی ضعیف و پایین است قطعاً در برابر بیماری‌های گوناگون حساسیت نشان داده و زودتر از سایرین مبتلا می‌شوند. این‌گونه افراد معمولاً بدن حساسی دارند که منشأ آن سیستم ایمنی ضعیف و پایین است، این افراد حتی بدون ارتباط جنسی نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند؛ زیرا  این اشخاص قدرت دفاعی کافی در برابر مبارزه با ویروس‌های بیرونی را نداشته و با عدم رعایت بهداشت نیز به‌سرعت مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به ایدز و افرادی که دچار بیماری‌های خودایمنی هستند، ازاین‌دست افراد به‌حساب می‌آیند، در ضمن پروسه درمان زگیل تناسلی در این افراد سخت‌تر پیش می‌رود.
  • افرادی که به‌صورت مکرر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند در برابر ابتلا حساسیت زیادی نشان می‌دهند.
  • افرادی که به مدت طولانی ای از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند.
  • اشخاصی که عمل‌های جراحی پیوندی را تجربه کرده و عضو جدیدی را در بدن خود دارند، آسیب‌پذیرتر هستند.
  • افرادی که مورد آزار جنسی و به‌اصطلاح تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.
  • نوزادانی که پدر یا مادرشان دچار این بیماری بوده‌اند.
  • استفاده از لباس زیر یا وسایل شخصی مانند حوله فرد آلوده به زگیل‌ تناسلی منجر به ابتلای شما نیز می‌شود.
  • افرادی که به دلیل درمان سرطان تحت پرتوهای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند و درمان زگیل تناسلی در کنار سایر درمان‌های این افراد بسیار سخت خواهد بود.
  • افرادی که دچار بیماری‌های عفونی پوستی هستند و این زخم‌ها بر روی بدنشان باز بوده، به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.
  • تماس دست و دستکش آلوده به ویروس به پوست قسمت‌های تناسلی 

انتقال زگیل‌ تناسلی از راه دهان

برای اینکه مسیر انتقال زگیل تناسلی از راه دهان را بررسی کنیم ابتدا باید مفهوم ارتباط دهانی را بررسی کنیم. به‌طورکلی رابطه دهانی یکی از روش‌هایی است که در رابطه جنسی بکار برده می‌شود که بدون دخول انجام می‌پذیرد و در اکثر روابط یکی از مراحلی است که قبل از رابطه جنسی و برای تحریک و نوازش صورت می‌گیرد. اورال سکس که نام انگلیسی رابطه دهانی است و مرد یا زن، اندام جنسی طرف مقابل را از طریق زبان و دهان خود تحریک می‌کنند. 

شما به‌راحتی می‌توانید از طریق برقراری اورال سکس با شریک جنسی مبتلا به ویروس پاپیلوما و در نهایت مبتلا به زگیل تناسلی شوید. دلیل اشاره به این موضوع، مراجعینی هستند که برای درمان زگیل تناسلی مراجعه می‌کنند و دلیل ابتلای خود را سکس اورال عنوان می‌کنند.  بحث قابل‌توجهی که در اینجا پیش می‌آید این است که معمولاً پس از ارتباط دهانی و مبتلا شدن، هیچ علامت بارزی بروز نمی‌کند تا فرد را آگاه کند. اما پس از مدتی این علائم بروز خواهند کرد. در مواردی که نادر بوده، فرد پس از ارتباط دهانی و ابتلا، برجستگی‌هایی در قسمت دهان یا گلوی خود مشاهده می‌کند. در این صورت به‌طورقطع می‌توان گفت که به این بیماری مبتلا گشته است. در صورت مشاهده چنین وضعیتی سریعاً باید برای درمان زگیل تناسلی، نزد پزشک متخصص رفته و مشکل را بازگو کنید تا اقدامات لازم انجام شود، کوتاهی در این مورد ممکن است منجر به پیشرفت بیماری شود که با خود سرطان گلو یا سرطان دهان را به همراه خواهد آورد.

از علائم بارز ابتلا به زگیل تناسلی از راه دهان عبارت‌اند از:

  1. درد گوش به طور متناوب و مستمر
  2. ناتوانی و ایجاد مشکل هنگام بلعیدن
  3. غدد ناحیه لنفاوی بسیار بزرگ می‌شوند
  4. گلودرد مداوم
  5. ایجاد صدای بلند هنگام تنفس
  6. احساس درد در قسمت فک
  7. ایجاد توده در قسمت گلو
  8. کاهش بی‌دلیل وزن بدن
  9. سرفه همراه با خون
  10. گرفتگی صدا و گلو

در صورت بروز چند مورد از موارد بالا با قطعیت می‌توان گفت که متأسفانه شما مبتلا به این بیماری شدید و باید برای درمان زگیل‌ تناسلی اقدام کنید.

اولین مرحله درمان آزمایش خون است که از طریق آن، پزشک مربوطه می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما مبتلا هستید یا خیر.

انتقال زگیل تناسلی از طریق تخت معاینه

بیماری‌های عفونی معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل‌انتقال هستند. انتقال زگیل تناسلی از طریق تخت معاینه نیز امکان‌پذیر  است؛ مثلاً اگر نفر قبلی مبتلا به زگیل تناسلی، همراه با ایجاد ترشحات از بدن آن فرد باشد و روی تخت موجود باشد، قطعاً اگر پاک نگردد و شما نفر بعدی باشید، به بیماری زگیل تناسلی مبتلا خواهید شد. در این صورت هنگامی که پوست شما با تخت تماس پیدا می‌کند، می‌توانید به‌راحتی عفونت را وارد بدن خود کنید. 

حال مسیر دیگری نیز وجود دارد، مثلاً اگر نفر قبل از شما معاینه سرپا داشته باشد و ترشحاتی از بدن او خارج نگردد، به طبع موردی وجود ندارد که از طریق آن بیماری منتقل شود، پس جای نگرانی وجود ندارد. به‌هرحال هنگام معاینه توجه کامل داشته باشید که روی تخت تمیز باشد و از نایلون‌های یکبار مصرف استفاده شود که خیالتان راحت باشد. به‌هرحال عفونت‌های پوستی و زگیل‌های تناسلی به‌راحتی قابل‌انتقال هستند و باید اهمیت ویژه‌ای برای سلامتی خود قائل شوید. همچنین درمان زگیل تناسلی، مراحل گوناگونی داشته و به‌راحتی از بین نمی‌رود؛ بنابراین پیشگیری کنید تا نیاز به درمان‌ زگیل تناسلی نداشته باشید.

انتقال زگیل‌ تناسلی از طریق دست

همان‌طور که در ابتدا عرض کردیم دست‌دادن معمولی موجب انتقال زگیل تناسلی نمی‌شود. زیرا وقتی ترشحاتی وجود ندارد و اینکه شما مستقیماً به زگیل دست نمی‌زنید، انتقالی صورت نمی‌پذیرد. به‌هرحال عده‌ای نگران این هستند و از دست‌دادن به افراد مبتلا خودداری می‌کنند. باید بگوییم همانطور که ویروس اچ‌آی‌وی از طریق دست‌دادن منتقل نمی‌شود، زگیل تناسلی نیز از راه دست‌دادن معمول منتقل نمی‌شود. 

تنها راه انتقال زگیل تناسلی از طریق دست، دست زدن به محل دارای زگیل است که این مورد فقط هنگام رابطه جنسی امکان‌پذیر است. پیشنهاد ما این است که حتی در طول رابطه جنسی نیز از دست زدن به این نواحی خودداری کنید؛ زیرا به‌سرعت پوست شما نیز درگیر و مبتلا خواهد شد.

برخی معتقدند که اگر هنگام رابطه جنسی دست مشارکت نداشته باشد آن رابطه معنی و مفهومی نخواهد داشت، باید گفت که ابتدا لازم است  اقدام به درمان زگیل تناسلی کنید و سپس هر ابتکاری که می‌خواهید در طول رابطه جنسی به خرج دهید. برای کسانی که تابه‌حال زگیل تناسلی را تجربه نکرده‌اند گفتن این جمله آسان است؛ ولی کسانی که تجربه کرده‌اند خوب می‌دانند که درمان  زگیل تناسلی کار آسانی نیست و باید خیلی محتاط عمل کرد؛ بنابراین، از هر راهکاری که می‌دانید بهتر است استفاده کنید تا کمترین میزان ابتلا را داشته باشید؛ زیرا فقط شما نیستید که رنج خواهید برد و شریک جنسی شما نیز مبتلا خواهد شد و از این عارضه به‌شدت رنج می‌برد. 

پس نتیجه‌گیری که می‌توان از بحث داشت این است: دست‌دادن معمولی موجب انتقال بیماری زگیل تناسلی نمی‌شود و تنها دست زدن به نواحی دارای زگیل تناسلی موجب آلودگی و ابتلای شما خواهد شد؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان به نواحی دارای این عارضه دست نزنید. اگر سلامتی خود و دیگران برای شما مهم است باید از این کار بپرهیزید تا دچار این بیماری دلهره‌آور و پروسه سخت و طولانی درمان زگیل تناسلی نشوید. 

نکته قابل توجه درباره زگیل‌ تناسلی این است که در صورت ابتلای شما، ممکن است از طریق حضور شما در محیط‌های عمومی همچون استخر این بیماری را به دیگران انتقال دهید بدون اینکه اطلاع داشته باشید، پس اگر سلامتی خودتان مهم نیست حداقل برای سلامتی دیگران ارزش قائل شوید.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی

استفاده از دستشویی مشترک با فرد مبتلا، منجر به ایجاد استرس در افراد دیگر می‌شود و نگرانند که آیا نکند آن‌ها نیز مبتلا شوند. خبر خوب این است که خوشبختانه زگیل تناسلی از طریق دستشویی قابل انتقال نیست یا اگر هست هنوز اثبات نشده و آزمایش‌های دقیقی از آن‌ها موجود نیست. ولی چیزی که آشکار است این بوده افرادی که از یک دستشویی مشترک استفاده کرده‌اند به این بیماری مبتلا نشده‌اند و صرفا کسانی که رابطه جنسی با فرد مبتلا داشته‌اند بیشتر در معرض این بیماری بوده‌اند. 

به هرحال لازم است که هنگام استفاده از دستشویی مشترک با چنین افرادی تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا از خطرات ناچیز احتمالی نیز در امان بمانید. 

بعنوان مثال پس از هربار استفاده از سرویس بهداشتی کامل خود را تمیز و خشک کنید،  برخی افراد از ژل‌های شستشو استفاده می‌کنند که این عمل نیز به نوبه خود خوب است. همچنین این ژل‌ها دارای بوهای مطبوعی است که برای رابطه جنسی نیز بسیار مطلوب هستند. 

همچنین سعی کنید برای استفاده مکرر از دستشویی از دستمال کاغذی مناسب برای خشک کردن خود استفاده کنید، نکته مهم در ارتباط با این موضوع، این است که عوامل عفونت در محیط مرطوب رشد خوبی دارند و باید تا حدالامکان از ایجاد شرایط مطلوب برای رشد این ریزموجودات خودداری کنید تا به دنبال درمان زگیل تناسلی خود نباشید. استفاده از دستمال مرطوب یا کاغذی جهت پاک کردن خود نیز، برای جلوگیری از رشد این میکرواورگانیسم‌ها اقدام مناسبی است. 

انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس

نکته مهمی دیگری که باید گفته شود، این است که استفاده از هر لباسی منجر به انتقال زگیل تناسلی نمی‌شود؛ ولی یک‌سری از لباس‌ها که همه ما می‌دانیم بسیار شخصی تلقی می‌شود، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال هرگز استفاده از شال یا روسری فرد مبتلا به زگیل تناسلی موجب انتقال بیماری نمی‌شود؛ اما قطعاً استفاده از لباس زیر فرد یا استفاده از شلوار آن باعث منتقل‌شدن ویروس می‌شود؛ بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و افتادن در پروسه سخت درمان زگیل تناسلی به‌هیچ‌عنوان از لباس‌های شخص مبتلا استفاده نکنیم، زیرا حتی اگر یک درصد احتمال به این بیماری را افزایش دهد نیز ریسک‌پذیر نیست که از لباس‌های آن‌ها استفاده کنید. 

بنابراین، نتیجه‌گیری در این مورد به این شکل است: استفاده از لباس‌های زیر فرد مبتلا به زگیل تناسلی، انتقال این بیماری را افزایش داده و منجر به ابتلای شما نیز می‌شود. همچنین استفاده از حوله شخصی دیگران نیز دردسرساز است و نباید به‌هیچ‌عنوان از لوازم شخصی دیگران به‌خصوص حوله آن‌ها استفاده کنید. 

زگیل تناسلی از طریق لیز موهای زائد بدن

این روزها لیزر موهای زائد بسیار ترند شده و اکثر افراد به دنبال لیزر کردن هستند که دارای مزیت‌های فراوانی است. از جمله مزایای لیزر کردن رهایی از موهای زائد بدن است. البته که رهایی از آن‌ها با یک جلسه امکان‌پذیر نیست و نیاز به چندین جلسه دارد که پس از چندین جلسه نیز باید هرساله چک شود تا مشکلی ایجاد نگردد.

طریقه انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر سخت نیست! زیرا، اگر کلینیکی که در آن لیزر انجام می‌شود، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند، به‌راحتی این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. به‌عنوان‌مثال فردی که قبل از شما در حال انجام لیزر موهای زائد بدن خود است دارای زگیل تناسلی باشد و سپس بعد از آن نوبت شما باشد که  وسایل کثیف و تخت نیز کثیف و نایلون‌های آن عوض نشود، به‌آسانی بیماری منتقل می‌شود‌؛ بنابراین، مهم‌ترین مسئله در کلینیک‌های لیزر موهای زائد بدن استفاده از وسایل یکبار مصرف است. به‌طورکلی ویروس‌های عفونی و پوستی به‌راحتی قابل‌انتقال است و ویروس زگیل تناسلی نیز نمونه بارزی از آن‌ها است که به‌آسانی، منتقل می‌شود. 

انتقال زگیل تناسلی از طریق مادر به فرزند

زگیل تناسلی در بارداری بسیار شایع است و به‌صورت توده‌ای خارجی در قسمت کناری واژن، مقعد یا دهانه رحم نمایان می‌شود. این زگیل‌ها در اکثر مواقع به رنگ پوست، نرم و  دارای ابعاد متفاوتی هستند و علائمی مانند خارش، سوزش یا خون‌ریزی دارند. در برخی مواقع نیز بدون درد هستند.

برای مادران باردار وجود زگیل‌ تناسلی یک عارضه سخت محسوب‌ می‌شود و برای درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری نباید از هر روش و هر دارویی به‌صورت خودسر استفاده کنند و هر روش درمانی را حتماً زیر نظر پزشک انجام دهند.

معمولاً برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در هنگام بارداری، واکسنی تزریق می‌کنند که بهترین زمان استفاده از این واکسن قبل از ۲۰ سالگی و قبل از شروع رابطه جنسی است. اما اگر کسی اصرار داشته باشد که در هنگام بارداری نیز تزریق شود، بلامانع است. این واکسن گارداسیل نام دارد که میکروب ضعیف شده یا کشته شده‌ای است که برای بدن مادر مضر نیست. 

حال به سوال اصلی خود می‌پردازیم که آیا مادر بیمار، می‌تواند این بیماری عفونی را به جنین خود منتقل کند یا خیر؟ که جواب متاسفانه مثبت است. بنابراین اگر مبتلا به زگیل‌ تناسلی هستید لازم است قبل از بارداری حتما آن را رفع کامل کنید تا جنین شما از این بیماری در امان باشد. 

به یاد داشته باشید که برای به دنیا آوردن فرزند این شما هستید که تصمیم می‌گیرید؛ بنابراین لازم است تمامی امکانات و شرایط رفاهی را برای فرزند خود تامین کنید که اولین گام داشتن بدن سالم خودتان است. چه پدر چه مادر در انتقال بیماری و بخصوص بیماری‌های عفونی مثل زگیل تناسلی در بدن جنین سهم دارند.

انتقال زگیل‌ تناسلی از طریق اپیلاسیون

از جمله روش‌های پراستفاده مخصوصا توسط خانم‌ها برای خلاص شدن از شر موهای زائد بدن استفاده از اپیلاسیون است. لازم به ذکر است که بیشتر پزشکان متخصص عمل اپیلاسیون را منع می‌کنند؛ زیرا معتقدند باعث ایجاد موهای زیرپوستی شده و همچنین باعث آلودگی به بیماری‌های عفونی می‌شوند. البته باید گفت که اگر اپیلاسیون در مراکز نامعتبر و غیربهداشتی انجام شود، قطعا انتقال زگیل تناسلی را به همراه خواهد داشت.

 بهترین سالن‌ها برای اپیلاسیون، سالن‌هایی هستند که از وسایل یکبار مصرف تمیز استفاده می‌کنند، در اینصورت احتمال ابتلا به بیماری زگیل تناسلی به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما به هرحال مراجعه فراوان به آرایشگاه‌ها برای انجام اپیلاسیون موجب کاهش کیفیت کار این سالن‌ها می‌شود و نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین، بهترین کار قبل از انجام اپیلاسیون این است که بگردید و بهترین مرکز بهداشتی را برای انجام اینکار پیدا کنید و تذکر دهید که تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اگر چنین مکانی پیدا نکردید بهتر است از روش‌های خانگی برای شیو‌ موهای زائد بدن خود استفاده کنید تا به در آینده به دنبال درمان زگیل تناسلی خود نباشید. 

برای عده زیادی از افراد داشتن موهای زائد، بسیار غیرقابل‌تحمل است، توصیه ما به چنین افرادی استفاده از لیزر است. زیرا لیزر باعث می‌شود رشد موهای زائد به حداقل ممکن خود برسد و در مدت‌زمان کمی دیگر رشد نداشته باشید. البته افرادی معتقدند ساقط کردن موهای زائد بدن کار خطرناکی است؛ ولی تاکنون هیچ مقاله یا آزمایشی این گفته را تأیید و تثبیت نکرده است. 

ویروس اچ پی وی از طریق اپیلاسیون

انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر

استخر یکی از مکان‌های حساس برای افراد دارای پوست حساس است. این یعنی به‌راحتی امکان انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر مهیاست؛ زیرا حتی اگر آب بعد از هر سانس استفاده تصفیه شود، به‌هرحال تعداد زیادی از افراد هم‌زمان وارد آب می‌شوند که در صورت وجود افراد مبتلا به بیماری زگیل‌ تناسلی این عارضه به‌راحتی از طریق موج‌های آب قابل‌انتقال است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید به‌هیچ‌عنوان وارد استخر نشوید؛ زیرا این بیماری را به دیگران نیز منتقل خواهید کرد و آنها وارد پروسه سخت ‌درمان زگیل تناسلی خواهید نمود.  همچنین افرادی که پوستی حساس را دارا هستند نیز نباید از هر استخری استفاده کنند، برای چنین افرادی استخر شخصی مناسب بوده و در غیر این صورت بهتر است اصلاً از استخر استفاده نکنند، زیرا مشخص نیست که چند نفر از افراد داخل استخر مبتلا به زگیل تناسلی باشند. اینجاست که یادی از جمله‌ای معروف می‌کنیم: احتیاط شرط عقل است.

تا اینجای مبحث بارها گفتیم و می‌گوییم درمان زگیل‌ تناسلی، کار آسانی نیست و نیاز به انجام جلسات پزشکی و مشاوره‌های مخصوص دارد، همچنین نیازمند بازه زمانی خاص و طولانی است که آیا جواب دهد، آیا جواب ندهد! بنابراین لازم است از  تمامی عواملی که باعث بروز این بیماری می‌شود اطلاع کامل داشته باشید تا از انجام آن‌ها خودداری کنید. دراین‌خصوص اگر اطلاعات عمومی شما از سایر افراد نزدیکتان بیشتر است، بهتر است که آن‌ها را نیز از این خطرات آگاه سازید و به‌نوعی تبلیغ فرهنگی انجام دهید تا جامعه‌ای عاری از هرگونه بیماری و ویروس داشته باشیم. تا روزی نباشد که ناخواسته منجر به بیماری فردی شویم، تا روزی نباشد که روحیه ما به‌خاطر بیماری به هم بریزد. سلامتی بالاترین ثروت است، در نگهداری ثروت  ارزشمند خود کوشا باشید.

ویروس اچ پی وی در استخر

سوزاندن زگیل تناسلی

هنگام استفاده از لیزر برای درمان زگیل تناسلی توسط پزشک، اشعه لیزر باعث می شود که تمام زگیل در نواحی تناسلی شما از بین برود. لیزر تمامی ضوابط را کاملا می سوزاند و این مسئله باعث می شود که مجدداً به این بیماری مبتلا نشوید. البته زمان های قدیم، برخی پزشکان برای سوزاندن زگیل های تناسلی از جریان الکتریکی استفاده می کردند که به دلیل تهاجمی بودن این عمل، احتمال بروز مشکلات زیادی وجود داشت.

دکتر زگیل تناسلی در تهران

در صورتی که پزشک و کلینیک انتخابی شما برای درمان زگیل تناسلی اعتبار کافی نداشته باشد می تواند باعث شود که این زگیل ها در نواحی تناسلی شما انتشار می یابند و در بخش های بیشتری به وجود بیایند. به همین دلیل باید حتماً کلینیک معتبری برای درمان این بیماری انتخاب کنید. کلینیک ترنم یکی از بهترین و به روز ترین مراکز برای درمان زگیل تناسلی شناخته می شود که به همراه پزشکان با تجربه خود، شما را مطمئن می کند که هرگز زوائد زگیل تناسلی شما باز نخواهند گشت.

سوالات متداول درمان زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی از طریق دست دادن و بغل کردن هم منتقل می شود؟

اگرچه زگیل تناسلی مسری است، اما از طریق دست دادن یا بغل کردن به هیچ عنوان منتقل نمی شود. همچنین استفاده از سرویس بهداشتی مشترک با فردی که به این بیماری مبتلا است، هیچ ارتباطی به انتقال زگیل تناسلی ندارد.

چرا درمان خانگی برای درمان زگیل تناسلی اثرگذار نیست؟

برای این که درمان زگیل تناسلی با موفقیت انجام شود، باید تمام زوائد آن به طور کامل از بین برود. این در حالی است که هیچ یک از درمان های خانگی نمی توانند زوائد را از بین ببرند و تنها از پیشروی آن ها جلوگیری می کنند.

احتمال بروز زگیل تناسلی برای چه افرادی بیشتر است؟

افراد کمتر از 30 سال که سیگار می کشند و یا مادرانی که موقع زایمان به این ویروس مبتلا بوده اند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. همچنین اگر فردی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد و یا قبلاً دچار سوء استفاده جنسی شده باشد، بیشتر از سایر افراد احتمال دارد به زگیل تناسلی مبتلا شود.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

اگر زگیل تناسلی خود را درمان نکنید، احتمال دارد به بیماری های شدید تر و جدیدتری مبتلا شوید. یکی از مهم ترین و رایج ترین بیماری های بعد از درمان نکردن زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم است.

مشاوره رایگان از کلینیک ترنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای